Machiavelli és a Facebook

7U4X1226

Talán az eddigi legérdekesebb előadásom tartottam a 2013. évi Marketing Szuperkonferencián (ez a Marketing Commando haladó marketinget oktató kisvállalati konferenciája csupa tudásra szomjazó, harcedzett, vagány cégvezetőnek – hiteles vélemény a Kreatívban).

Az előadásom témája – melyhez korhű jelmezt öltöttem – a reneszánsz egyik legvitatottabb géniusza, Niccolo Machiavelli útmutatása a ma vállalkozóinak piachódító terveikhez.

Machiavelli megváltoztatta a világot

Az témaválasztás aktualitását az adta, hogy az előadás alapjául szolgáló Fejedelem című mű éppen 500 éve íródott. A Fejedelem megváltoztatta az egész nyugati világ gondolkodását, útmutatásait királyok, császárok és államférfiak követték évszázadokon át és követik a mai napig.

Elképesztő, hogy félezer év távlatából is milyen időszerűek a Machiavelli tanácsai. Ennek alátámasztására íme egy gondolat az előadásomból arról, hogy mit tanácsolna ma Machiavelli a Facebook oldalad moderálására?

Machiavelli így ír:

Az uralkodónak nem kell attól félnie, hogy kegyetlennek tartják és megrágalmazzák, ha egységben és biztonságban tartja alattvalóit.

Mert egy kevés vér kiontásával könyörületesebb lesz a fejedelem, mint némelyek, akik merő könyörületből szabad folyást engedtek a rendetlenségnek… A rendetlenség ugyanis általában az egész közösséget veszélyezteti…”

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

Ha a Facebook oldalad közössége kedvel (Téged, a terméked, vagy a márkád), valamint a véleményetek közös, akkor a trollok és egyéb bajkeverők hozzászólásait kegyetlenül gondolkodás nélkül moderálhatod, sőt akár kitilthatod őket az oldalról.

Ugyanis még mindig jobb ha a trollkodó kevesekkel vagy kegyetlen határozott, mintha az egész közösséget veszélyeztetik a szabályokat figyelmen kívül hagyók. Egyébként pedig a közösséged úgyis a védelmedre kel, mert egyet gondol Veled.

Ebben az esetben elég egyoldalú érvelést alkalmaznod, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy melletted szóló érveket fogalmazol meg.

De! Ha nincs igazi közösség, ha nincs erős érzelmi kötődése a követőidnek, vagy ha a közösség véleménye sokféle, akkor csak nagyon szélsőséges esetekben teheted meg, hogy moderálsz hozzászólásokat vagy kitiltasz egy trollkodót.

És akkor is csak nagyon körültekintően, többszöri figyelmeztetés után és alapos indoklással teheted meg – ellenkező esetben úgy járhatsz mint a TV2 az Educatio 2012. kiállításról szóló tudósítása után.

Ebben az esetben kétoldalú érvelést kell alkalmaznod, ami – szintén leegyszerűsítve – olyan mintha Te lennél a vádló, védő és bíró is egyben: elmondod ami melletted vagy véleményed mellett szól, majd ami ellened, végül levonod a következtetést, tárgyilagosan megvilágítva miért vagy azon az állásponton.

“A leghasznosabb erődítmény tehát, ha…”

Tehát a leghasznosabb ha a Facebookon igazi közösség épül, ahol a vélemény – legalább az alapértékekben – közös. De “A leghasznosabb erődítmény tehát, ha a nép szeret: mert akárhogy körülbástyázod is magad, ha a nép gyűlöl, nincs menedéked…”

Fülöp Zoli

 

0 Hozzászólás -- “Machiavelli és a Facebook” bejegyzéshez


  • No Comments

Leave a Reply

*




Switch to our mobile site