Mocskos pszichológiai trükk: a hiány elvének alkalmazása a kommunikációban

Egyszer megkérdeztem egy ügyfelet, akit frissen húztam ki a slamasztikából, hogy minek tulajdonítja a sikert – ugyanis volt egyetlen kulcsmondat, amivel a krízist eredményesen kezelni lehetett. Az volt a válasza, hogy szerencsém volt.
Csakugyan? – kérdeztem. Pár napra rá megküldtem neki ezt a rövid cikket, melynek hatására meggondolta magát…

Köztudott, hogy a hiány elve, tudományos nevén pszichológiai reaktancia ördögi eszköz lehet a kommunikációs szakemberek kezében, mellyel akár hisztérikus vásárlási rohamot lehet előidézni – gondolj csak az első iPhone-okért folyó ádáz harcra. De erre az elvre épül minden “limited edition” típusú kampány is.

A probléma lényege, hogy ha valami nehezen elérhető, akkor sokkal jobban vágynak rá az emberek. Némileg leegyszerűsítve a kínálat korlátozásával növelhető a kereslet. Azonban ez még mind semmi ahhoz, ha valami, amit bármikor megszerezhetnénk, egyszer csak nem áll rendelkezésre:

Ekkor a hatás hisztérikus! Őrülten akarják az emberek a valamit. Miért? Erről szól ez a cikk – előre is elnézést, mert talán meglepő lesz: http://pszihomarketing.hu/hianyelve. De mielőtt tovább olvasnád a bejegyzést: feltétlen klikkelj a cikkre, egy perc az egész, aztán gyere vissza és olvass tovább bármi történikhttp://pszihomarketing.hu/hianyelve.

 

Ne “csalj”: ne olvass tovább, hanem klikk a cikkre, aztán gyere vissza, történjék bármi: http://pszihomarketing.hu/hianyelve.

 

Nos? Elolvastad?

Nem, mert nem működik a link? Idézd fel az érzést: ez az amiről beszélek. És ha most itt állna a a link címe helyesen, szinte kivétel nélkül mindenki kattintana, mert jobban kell neki az információ, mint valaha. Mert most már igazán vágyik rá. Ez a hiány elve…

Hogyan alkalmazhatod a hiány elvét etikusan?

Vigyázat! Ez az eszköz alkalmas lehet a manipulatív kommunikációra! Ezért csak nagyon körültekintően és kizárólag az etikai normák betartása mellett javasolt az alkalmazása. Ez egyszerűen annyit jelent, hogy őszintének kell lenni: csak akkor lehet azt mondani valamiről, hogy kevés van, ha tényleg kevés van – ellenkező esetben hiteltelen az egész.

Fülöp Zoli

ui: kérlek ha tetszett, oszd meg a bejegyzést! Előre is köszönöm!

10 Hozzászólás -- “Mocskos pszichológiai trükk: a hiány elvének alkalmazása a kommunikációban” bejegyzéshez


  • Nekem nem működik a link a cikkben. Lehetne javítani?
    Köszi!

  • Kolos! Olvasd el a cikk folytatását, ott a megoldás:)

  • Ok, most már értem. Csak becsületes akartam lenni. :) ))

  • 1. Nagyon igaz! ;)

    2. “iPhone-okért folyó ádáz harc”

    Azért ott több is van kicsit a hiány elvénél…

    Kérlek javíts ki ha, rosszul gondolom!

    3. minden marketing (reklám) manipulál!

  • Kedves István, köszönöm a hozzászólásod. Természetesen az iPhone esetében ez mindössze egyetlen tényező. De lényeges: ha tömegesen elérhető lenne, vélhetően veszítene az exkluzivitásból.

    Ami a manipulációt illeti: szó szerint véve igazad van. Azonban amit ebben a kontextusban manipuláció alatt kell érteni, az az, amikor valaki valótlanságok állításával, vagy az igazság elhallgatásával, megtévesztéssel akar rábírni valakit valamire. De filozófiai mélységei vannak a kérdésnek:)

  • ” ha tömegesen elérhető lenne,” azaz ha “olcsó” lenne? ;)

    Re: ” igazság elhallgatásával, megtévesztés”

    Költő kérdés: hol a határ?

  • Szia Zoli!

    Van időd, szeretnék tanácsot kérni tőled, hátha tudsz egy egyszerű, de hatékony megoldást.. vagy csak megnyugtatsz, hogy kár ezen rágódni..

    Mit csináljak olyan dolognál, ami nem fogy el, mert “fizikailag nem létezik”? Ott elhiszik még szerinted az emberek, hogy “csak eddig, csak az első X embernek?” vagy úgyis tudják, hogy ha nem is a következő héten, de előbb-utóbb úgyis lesz újra ilyen akció.

    Konkrétan a honlapkészítés árak azok, amikből ha még ha látványosan akciózok is, akkor gyorsan hiteltelennél válhatok, nem?

    Mivel tudnék egy honlapkészítés akciót alátámasztani?:) Ez nem romlik meg, nem jön ki új modell, stbstb.. Ha kiírom, hogy “éppen sok a szabadidőm”, akkor meg még inkább kivárásra játszanak majd.. Az próbáltam, hogy “ha előre lefoglalja”, de mindenkinek azonnal kell a honlap.

    Köszi!
    Gábor

  • @Gábor!

    Ha egyedül dolgozol, akkor kevés az időd, lehet arról beszélni hitelesen. De ha nem jön magától, nem szabad erőltetni, mert az akkor nem lesz hiteles és többet árt, mint használ.

    Sok sikert:)

  • Gábor!
    Adjál időnként pluszt! És javaslom, inkább soha NE akciózz!
    Üdv.: Péter

  • Lehet, hogy 300.000-et sokaknak nem ér nem ér meg egy iphone – ahhoz baromi nagy üzleteket kéne csinálni vele, hogy behozza az árát – de egy Ferrari exkluzivitását sohasem fogja elérni. Mit ér el az ember azzal, ha elkölt 300.000-et valamire, ami egyébként kvázi ingyen amúgy is jön a kábelen sokkal jobb minőségben, sokkal gyorsabban, sokkal nagyobb képen és sokkal jobb hangon. Ma olvastam, hogy az egyik telefont úgy hirdetik, hogy élethű hangzás. Nekem a hangkártyám többe kerül, mint az egész telefon és a hangszórók 20-szor akkorák, mint a telefoné, akkor miről beszélünk? Elég meghallgatni a Need for Speed-et egy jó hangkártyás gépen jó hangszóróval és utána egy telefonhangot. Nagyságrendi különbség hallható.

Leave a Reply

*




Switch to our mobile site